Jiří BALCAR * 19.5. 1972 v Praze ✟ 14.10.2002
Nelítostný osud vyměřil Jiřímu Balcarovi třicet let života, přervaného tragickou událostí., která způsobila neskutečnou bolest těm, kteří mu byli nejblíže, jeho rodině, ale i všem přátelům a známým, všem příznivcům motokárového sportu, k jehož předním představitelům Jiří po léta patřil. Všesportovní základy získával už jako chlapec v partě kamarádů ze základní branické školy, jež zůstala pevně spojena do dnešních dnů. Jiřímu učaroval svět malých rychlých kol a když získal podporu rodičů, objevil se jako patnáctiletý na prvních závodech. Vedle nesporného talentu měl i dostatek píle a na začátku devadesátých let se dočkal i prvních úspěchů. Titul vicemistra Československa1991 byl pro něho nemalým povzbuzením, ale i pozvánkou do Dukly Písek, kde prožil vojenskou službu, současně však získal cenné závodnické zkušenosti. V mezinárodním mistrovství České republiky zvítězil v letech 1993 a 1999, v sezonách 1994, 1998 a 2000 byl druhý, v roce 1996 třetí. Třikrát byl členem vítězného týmu v mistrovství České republiky družstev.
Jiřího talent se ovšem neméně prosadil i na zahraničních kolbištích, v přetěžké konkurenci především italských, francouzských a švédských soupeřů. Zúčastnil se po několik let seriálů závodů o titul mistra Evropy. Nejlepších výsledků dosáhl v letech 1996 a 1998, kdy obsadil celkové sedmé, rerspektive osmé místo, především však v sezoně 1997, kdy zůstal jen těsně pod stupni celkových vítězů, jako čtvrtý v pořadí.
Rok 1997 patřil vůbec k nejštastnějším a nejúspěšnějším v jeho krátkém životě. Vedle krásného umístění v evropském šampionátu získal titul mistra střední Evropy, při Dnu rekordů na mošnovském letišti vytvořil český rychlostní rekord motokár bezmála dvousetkilometrovým průměrem. K významnému ocenění Jiřího kvalit pak došlo na konci roku, kdy získal jako nejlepší český motokárista Zlatý volant a navíc i Cenu Jiřího Sedláře pro nejlepšího automobilového závodníka roku do 30 let.
Výčet jeho nesporných sportovních úspěchů se vejde do pár vět, kolik však je za nimi skryto práce, odříkání, obětavosti a skutečného nasazení. Všechny tyto vlastnosti Jiřího zdobily v míře nejvyšší.
Přehled sportovních výsledků:
1991
- 2.místo M ČSFR ve třídě ČZ 125 ccm
1992 - 8. místo MM ČSFR ve tř. Formule C 125 ccm
1993 - 2. místo MM ČR ve tř. Formule C 125 ccm
1994<br> - 2. místo MM ČR ve tř. ICC 125 ccm
- 7. místo závodě Mistrovství Evropy motokár CIK/FIA ve tř. ICC 125 ccm Itálie
1995 - 5. místo MM ČR ve tř. ICC 125 ccm
- 1.místo – Mezinárodní mistr ČR družstev „ BIREL JOKA TEAM “
( v sestavě : Jiří Balcar, Michal Barták, Jaroslav Janiš, Erik Janiš )
1996 - 3. místo MM ČR ve tř. ICC 125 ccm
- 3. místo závodě Mistrovství Evropy motokár CIK/FIA ve tř. ICC 125 ccm Francie
1997 - „ZLATÝ VOLANT 97“ za motokáry
- „Cenu Jiřího Sedláře 97“ – nejlepší automobilový závodník do 30 ti let
- 1.místo – Mezinárodní mistr ČR družstev „ BIREL JOKA TEAM “
- ( v sestavě : Jiří Balcar, Filip Salaquarda, Viktor Wagner , Stefano Griggio)
- 1. místo – Mistr střední Evropy motokár ve tř. ICC 125 ccm
- 4. místo v seriálu Mistrovství Evropy motokár CIK/FIA ve tř. ICC 125 ccm
- Rychlostní rekord motokár na 1 km v r.1997 Jiří BALCAR tř. Formule C
Motor TM 125 ccm , podvozek BIREL , pneu BRIDGESTONE.
( dosaženo dne 15.10.1997 na letišti v Ostravě Mošnově při akci „ Den rychlosti“
Dosáhl max.rychlost na motokáře v jednom směru : 191,6 km/hod.
1998 - 1.místo – Mezinárodní mistr ČR družstev „ LAPOS TEAM I. “
( v sestavě : Jiří Balcar, Adam Lacko,Michal Vorba,Vojtěch Strnadel) - 2. místo MM ČR ve tř.Formule C 125 ccm
- 8.místo v Mistrovství Evropy motokár ve třídě ICC 125 ccm
1999 - 1.místo – Mezinárodní mistr motokár ČR ve třídě Formule C 125 ccm
2000 - 2.místo – MM ČR ve třídě ICC 125 ccmPo skončení své úspěšné závodnické kariéry v roce 2000 , se začal plně věnovat přípravě mladých talentovaných jezdců a přípravě motokárové techniky.Nikoho z nás, kteří jsme s Jirkou pracovali, závodili, prožívali radosti i zklamání, nemohlo nikdy napadnout, že se budeme takto loučit. Jeho nečekaný odchod v mnohých z nás probudil myšlenky nad pomíjivostí života, především nás však hluboce zarmoutil. Loučíme se s tebou a slibujeme, že nikdy nezapomeneme…
JAROSLAV JANIŠ * 4.11.1949 ✟ 4.5.2001
S aktivním sportem začínal až ve dvaceti letech jako motokrosový jezdec v Dukle Olomouc.
Deset let se velmi úspěšně věnoval motokrosu – byl československým reprezentantem a několikanásobným mistrem ČSSR ve třídě 125 ccm.
O jeho úspěšné motokrosové kariéře svědčí nepřeberné množství zlatých věnců vítěze.
V letech 1978 až 1980 byl účastníkem MS a ME v motokrosu, kde jeden závod GP Francie vyhrál.
Poprvé usedl do motokáry v roce 1981 a první mezinárodní závod jel v roce 1982 na GP Sigma v Olomouci, kde zvítězil.
Pak přišlo období 5 ti let tvrdé práce a zrání v závodech motokár ve třídě 125 ccm. Při MR ČSSR se umísťoval celkově od 8.místa až po 5. místo. V roce 1986 se stal československým reprezentantem a jeho mezinárodní úspěchy nedaly na sebe dlouho čekat.
Nejúspěšnější motokárovou sezónu měl v roce 1988, kdy vedl celé mistrovství ČSSR , ale v závěru sezóny se mu po technických problémech nepodařilo získat mistrovský titul a skončil na 3.místě za slavnými motokárovými jezdci té doby Sedlářem a Šimákem.
V roce 1989 také obsadil v závodech MR ve třídě FC 125 ccm celkově 3.místo.
Od roku 1986 se datovala také celá řada úspěšných startů v zahraničí např. v Německu , Polsku , Maďarsku,Rakousku a Itálii.
V roce 1986 jel poprve MS v Maďarsku v Keczkemethu.
V roce 1988 v Polsku v Bydgoszti zvítězil v prestižním závodě GP Polska.
V roce 1989 se stal továrním jezdcem italské firmy Kali Kart.
Při Mistrovství světa a Evropy motokár v Olomouci 1989 obsadil ve třídě FC 8.místo.
Se svou aktivní kariérou motokárového jezdce skončil v roce 1991, když začal jezdit jeho syn Jaroslav. Velice aktivně se však začal podílel na přípravě mladých jezdců, kdy v roce 1988 postavil se svými přáteli pro naše nejmladší adepty motokárového sportu 15 motokár typu Kadet. Byl spoluzakladatelem motokárové školy v Olomouci (1988 – 1990), kde na těchto strojích začínala celá řada našich nových závodníků. V poslední době úzce spolupracoval s agenturou BPA, při organizaci závodů a technickém vybavení našich nejmladších jezdců ve třídách COMER.
Po revoluci začal v roce 1990 úspěšně podnikat a vybudoval v Olomouci nádherný motoristický areál s prodejem a servisem vozů značky FORD, hotelem a restaurací.
V letech 1994 – 1997 byl hlavním pořadatelem a mecenášem mezinárodních mistrovství ČR motokár jednotlivců i družstev v Olomouci.
Jeho největší chloubou byli jeho dva synové Jaroslav a Erik, které vychoval pro motokárový a automobilový sport .
Erik je osmi násobný mistr republiky v motokárách ve tř. Comer 80, ICA-J a letos zvítězil v mistrovství Evropy ve třídě Kadet ICA-J.
Jaroslav je sedmi násobný mistr republiky v motokárách ve tř. Comer 80, ICA-J a FA a jezdí úspěšně automobilové závody na okruzích, v letošním roce dokonce startoval poprvé v F 3000.
Jaroslavovo motto bylo : mít nejlepší světovou motokárovou techniku a na ní vítězit
Tragická smrt zastihla Jaroslava v rozmachu smělých sportovních plánů a na začátku velkých úspěchů synů Erika a Jaroslava.
Také nás všechny, co jsme ho znali, jeho tragická smrt velmi zaskočila.
A tak ve vánočním zastavení si na něho alespoň chvíli zavzpomínejme.
Ing. Jaroslav Rusek
Jiří Sedlář * 23. 7. 1959 ✟ 13. 8. 1989
Životní příběh legendárního soutěžního a motokárového jezdce připomíná kniha Jiřího Jermakova – Volant a čtyři kola Jiřího Sedláře: http://mewadex.cz/o-knize.html
Krátký film z roku 1986 o Jiřím Sedlářovi :