Na dotazník k připravovaným změnám ve sportovních předpisech třídy Školní 50 odpovědělo ke dni 30.11.2015 47 současných, nebo minulých účastníků třídy Školní 50 / Easykart 50. Celkem 42 odpovědí preferuje závodění, 4 účastníci jsou pro trénink, 1 účastník se odmítl vyjádřit.
Jaký preferujete systém závodů?
A. Měřený trénink, bodované jízdy, vyhlášení pořadí pouze v jednotlivých závodech (současný systém) – 14 x
B. Měřený trénink, bodované jízdy, vyhlášení pořadí v jednotlivých závodech i celkovém hodnocení seriálu (minulý systém od roku 2008 do roku 2012) – 28x
C. Časy se neměří, pořadí nevyhodnocuje – jezdci pouze trénují a staví se na start v losovaném, nebo náhodném pořadí – 4x
Ovlivní (nebo by ovlivnil) systém „C“ účast na závodech?
A. Ne, neovlivní – 7x
B. Omezím počet závodů – 4x
C. Budu pouze individuálně trénovat – 13x
D. Budu startovat v jiné třídě, nebo disciplíně – 22x
Jiný návrh, nebo dotaz k organizaci a pořádání motokárových závodů? Nedovažovat 2x, odůvodnění a další návrhy 14x
Několik návrhů a odůvodnění najdete níže:
Zdeněk Janda: Formát „C“ se mi jeví jako velice nebezpečný, protože v žádné jiné kategorii se v takovém množství nesetkávají naprostí začátečníci, kteří nejen, že jedou pomalu, ale navíc i nepředvídatelně mění směr, takže kolize s rychlejšími účastníky je nabíledni, obzvláště na začátku jízdy, kdy je zpravidla velmi početné startovní pole husté….
Aby účastníci měli stejné podmínky a motivaci startovat po celý rok, jako v ostatních třídách, je podle mne ideálním stavem bod B. Protože jiní pořadatelé kartingových závodů budou závody Školní 50 provozovat dle bodu A či B, je velmi pravděpodobné, že v rámci mistrovských závodů pole v této třídě prořídne a protože je jediným zdrojem těch nejmenších pro vyšší kategorie Baby 60 a EASY 60, dá se předpokládat, že se časem zmenší i pole v těchto třídách !!! Systém „C“ naší účast neovlivní, protože už jsme s dítětem třídou tehdy EASY 50 prošli ještě v době, kdy se závodilo a dokonce se vyhlašoval Mistr třídy za celý rok. Pokud bych byl aktuálním účastníkem Školní 50, rozhodně bych se omezil pouze na individuální trénink, protože právě moje dítě utrpělo zranění klíční kosti následkem střetu se začínajícím jezdcem…
Michal Šťastný: My hlasujeme pro systém závodů B. Systém C omezím počet závodů a budu vice trénovat. Nemyslím ,že je špatné když se děti učí závodit hned od začátku. Pro nás je nejdůležitější důraz na co největší bezpečnost dětí. ( Bohuže je problém u rodičů dětí.Né každý rodič umí prohrávat ale i vyhrávat.) A to je ten zakopaný pes.Děti soutěží ve školce, škole na táboře atd.a problém zádný není.Je to něco přirozeného a sami děti to chtějí a baví je to.
Tomáš Filipenský: O tom že systém náhodného losování kdy pomalejší jezdci budou před rychlejšími není správný mě přesvědčila nehoda mého syna ve V.M. kde v měřeném tréninku měl nehodu s pomalejším jezdcem která skončila totálním zničením motokáry a jen zázrakem ne zraněním jezdců. Pokud v závodě budou rychlejší jezdci dojíždět o několik vteřin pomalejší bude těchto nebezpečných situací víc než když spolu pojedou stejně rychlí. Ještě mám dotaz: Proč v autokrosu,motokrosu,minibike děti můžou závodit normálním systémem a v motokárách NE.
Lukáš Lexmaul: tak myslím si, že na naučení a seznámení s kartingem je třída školní 50 dobrá ( nejlepší ) volba. Tedy pokud máte vhodný věk. Jen je škoda, že rodiče závodí víc jak ty děti. Ale to je celkem pochopitelné. Určitě bych nechal systém závodů jak je : měřený trénink, bodované jízdy a vyhodnocení všech malých závodníků společně. Při třetí vaiantě by se ztrácela motivace hlavně rodičů a každému by nemuselo stačit jen “ trénovat“. To i mě. pořád chcete vědět, jak jste na tom oproti konkurenci. Další věcí a největším problémem jsou motory: v podstatě se zde neukáže talent závodníka. Ideální volba by byla omezovač např. na 10000 ot. popř. losování motorů, ale to už je zase spekulativní. Je až neuvěřitelné co někteří tatínci dokážou, aby to jejich dítko jelo na top pozicích. Sami jsme odjeli celou loňskou sezonu na jednom motoru s pouze jedním repasem v polovině sezony, a přesto jsme se v našem prvním roce, kdy jsme se poprvé setkali s motokárou, dočkali několika umístění v první trojce, ato i vítězství, ovšem pouze na techničtějších tratích kde motor nebyl to nejdůležitější ( Písek, Trebatice)…. takže závěrem,: omezovač otáček, daná váha, a určitě systém závodů se společným vyhlášením.
Michal Hříbal: Byla by škoda, kdyby se zvolil stejný systém jako v Itálii. Závodníci můžou mezi sebou závodit a porovnávat se, pokud mají měřitelné výsledky. Když to vezmu dle nás, začali jsme jezdit na motokárách letos v lednu a vůbec to Lukáškovi nešlo. V srpnu vyhrál první závod…Není větší motivace do dalších let, než umísťování na ,,bedně,,. Chceme příští rok jezdit ,,50,, , pokud by ale byl systém jen trénování, pravděpodobně bychom nejezdili aktivně. Do ,,60,, syna dát ještě nechci.
Dušan Kouřil: Dušan Kouřil odjeta sezóna 2008 a 2009, systém „B“ byl v letech naší účasti v pořádku a to z důvodu, že nebyla až tak velká snaha od tehdejších soutěžících o nepovolené úpravy. V podstatě je jedno ,který ze systémů se pojede, protože v této kategorii je to v 99% o rodičích. I při systému C budou rodiče mít snahu o to, aby jejich dítě dojelo první a tak dokázalo, jak umí vyhrát třeba z posledního místa.
Petr Antoš: Takzvaná nezávodní varianta mi přijde horší v tom, že rodiče budou jezdce předčasně zapisovat do vyšších kategorií, na které děti často fyzicky ani duševně ještě nemají. Vzniká pak problém s velkým rozdílem dovedností dětí v rychlejší třídě a hrozí i větší riziko úrazů. Když necháme děti závodit v kategorii 50, více se naučí, osvojí si techniku jízdy, startovní procedury, naučí se předjíždět a rozhodně je to pro děti bezpečnější je nechat co nejdéle ve třídě 50.
Patrik Tattermusch: Preferoval bych C , moji účast v 50 neovlivní ani jedna z variant. Jestli bude chtít Lukášek, můj mladší syn jezdit stejně jako brácha zatim nevim. V Písku a Chebu má zatim pár kol a spíš se mu nechce. Ale to se může rychle změnit. Jinak se mi u prcků nelíbí dovažování a to kvůli bezpečnosti. Jsou experti kteří si stejně budou počítat celkové pořadí a to určitě i v případě C :-). Děkuji za zájem o můj názor a přeji pěkný den.
Václav Kameník: Je toho mnoho, co by se dalo diskutovat. Za největší slabinu při MČR považuji pouze 4 sobotní tréninky před měřeným tréninkem. Tuším byli na nějakém podniku dokonce jen 3. MP jich má 6, Autoklub jich měl 5. Jednoznačně se nám nejlépe závodilo v podniku Karting Cup v roce 2014. Pohár AČR v roce 2015 neměl takovou úroveň a jistě jste zaznamenali výrazný pokles zájmu jezdců. MČR by měl být prestižní seriál, který vyžaduje dodržování kázně. Naproti tomu Moravský pohár je z pohledu soutěžích mnohem prestižnější. Určitě bych uvítal zpět 6 závodů. 4 hodnocené závody z 5 jsou velmi málo na boj o titul Mistra republiky. Proto také mnoho jezdců jezdí jen Moravský pohár.
Co by jistě uvítali soutěžící dětských kategorií, tak vyhlášení ihned po odjetí Superfinále. Čekat několik hodin na vyhlášení po dojetí všech kategorií je zdlouhavé a úmorné. Děti musí v pondělí ráno do školy a třeba pro nás je návrat domů z Chebu po vyhlášení v pondělí v jednu hodinu ráno. A ve čtvrtek zase odjezd. Viděl jsem to na několik podnicích v zahraničí. Organizace závodů by měla být taková, aby soutěžící byli spokojeni a jezdili na závody rádi. Zbytečně nekomplikovat administrativu. V roce 2015 jsme měli zdvojené pojistky, pohárové licence a další podobné nesmysli. To byl důvod úpadku části jezdců. Ročník 2015 byl jednoznačně účastnicky slabší než rok 2014.
Je potřeba motivovat zájemce k účasti. Jen těžko se hledají lidé, kteří jsou ochotni investovat ročně několik set tisíc a spousty času do téměř nulové budoucí šance. Bez zajímavé hmotné motivace pro vítěze bude tento sport na okraji zájmu pouze pro nadšence a ekonomicky silné jedince. Důkazem je absolutní neúčast v kartingové akademii v Brně.Dle mého názoru chybí jakákoliv pomoc talentům. Vše je založeno na ekonomických zájmech různých subjektů. Kategorie školní 50 by neměla startovné platit.Ve Světu motorů jsme sledoval vyhlášení vítězů v rallycross. Vítěz nějaké dětské kategorie dostal novou motorku a pneu. Proč nejsou takové odměny v kartingu?